Ochrona danych osobowych jest jednym z najważniejszych procesów realizowanych przez
Bank Spółdzielczy w Stopnicy. Na bieżąco informujemy Państwa o ważnych zmianach w
przepisach prawa, w tym o prawach osób, których dane dotyczą.
Parlament Europejski opublikował w 2016 roku Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony
danych osobowych, zwane RODO. Będzie ono miało zastosowanie w Unii Europejskiej od
25 maja 2018 roku.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Najczęściej zadawane pytania wynikające z tzw. obowiązku informacyjnego:
- Co to jest RODO?
Jest to skrót do Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza m. in.nowe prawa Klientów. Jednym z obowiązków administratorów, którzy przetwarzają dane osobowe jest informowanie Klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych. - Dlaczego Bank przetwarza moje dane osobowe?
Bank przetwarza państwa dane, aby prowadzić działalność bankową, na przykład prowadzić rachunek bankowy, zawrzeć i realizować umowę dotyczącą produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczędnościowy, rachunek ROR, czy zapewnić bezpieczeństwo Państwa środków i transakcji. prowadzimy również działalność informacyjną o naszych usługach i produktach. - Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?
Tak. Mogą Państwo mieć pełen dostęp do swoich danych osobowych. Mogą Państwo również zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi. - Kto jest administratorem moich danych osobowych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Stopnicy. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposób bezpieczny, zgodny z umową oraz obowiązującymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych mogą Państwo kontaktować się z Bankiem w placówkach banku lub z Inspektorem Ochrony Danych. - Jak mogę skontaktować się z Inspektorem ochrony danych?
Z Inspektorem Ochrony Danych w Banku Spółdzielczym w Stopnicy mogą Państwo kontaktować się listownie kierując korespondencję na adres: Bank Spółdzielczy w Stopnicy, Inspektor ochrony Danych, 28-130 Stopnica, pl. Piłsudskiego 27, bądź telefonicznie pod numerem telefonu 41/377-90-50 - W jakim celu Bank przetwarza moje dane osobowe?
Państwa dane osobowe są przetwarzane przez Bank w celu:- podjęcia działań przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego,
- w pozostałych celach związanych z prowadzoną działalnością bankową, w tym wypełniania obowiązków prawnych ciążących na Banku, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz w celu sprzedaży i marketingu bezpośredniego,
- gdy jest to niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym,
- wewnętrznych celów administracyjnych Banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnętrznego w Banku,
- w celu wskazanym w treści udzielonej przez Państwa zgody.
- Jakie rodzaje, kategorie danych osobowych Bank przetwarza?
Bank przetwarza dane związane z:- identyfikacją i weryfikacją tożsamości Klienta,
- dane transakcyjne,
- dane dotyczące stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostających na utrzymaniu i pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- dane finansowe lub związane ze świadczeniem usług bankowych,
- dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, zawodowej lub społecznej,
- dane audiowizualne (nagrywane rozmowy dla celów bezpieczeństwa lub celów dowodowych w centrali i oddziale BS Stopnica)
- Kto jest odbiorcą moich danych?
Państwa dane mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych:- Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
- Związek Banków polskich,
- Ministerstwo Finansów, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- biura informacji gospodarczej,
- banki, instytucje kredytowe i inne upoważnione podmioty na podstawie przepisów prawa,
- podmioty, którym Bank powierzył przetwarzanie danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające),.
- Czy moje dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?
Obecnie nie planujemy przekazywać Państwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy. - Jak długo Państwa dane osobowe będą przechowywane przez Bank?
Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakończeniu umowy w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie zostaną usunięte lub zanonimizowane. W przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie dla potrzeb marketingu bezpośredniego naszych produktów i usług po wygaśnięciu umowy, dane te będziemy przetwarzać do czasu wycofania zgody. - jakie uprawnienia mi przysługują?
W związku z przetwarzaniem przez Bank danych osobowych przysługuje Państwu prawo do:- dostępu do treści swoich danych (art. 15 RODO)
- do sprostowania danych (art. 16 RODO)
- do usunięcia danych (art. 17 RODO)
- do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO)
- do przenoszenia danych (art. 20 RODO)
- do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO)
- prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
- Do kogo mogę wnieść skargę?
W przypadkach uznania, iż przetwarzanie Państwa danych narusza przepisy RODO przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych. - Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?
Podanie przez państwa danych jest dobrowolne, jednakże w celu zawarcia i realizacji umowy niezbędne. - Skąd bank ma moje dane osobowe?
Źródłem Państwa danych osobowych są wnioski, umowy zawarte z Bankiem, natomiast w przypadku pozyskania danych osobowych w sposób inny niż od osób, których dane dotyczą, źródłem danych są osoby trzecie. Wówczas Bank ma obowiązek poinformowania te osoby o źródle pozyskania ich danych.
Zasady rozpatrywania wniosków dotyczących obsługi praw klienta w zakresie
danych osobowych.
Klient indywidualny i Klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadząca działalność
gospodarczą, osoba fizyczna prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne, spółka cywilna,
spółka partnerska, spółka jawna) Banku jest uprawniony do złożenia wniosku w zakresie
obsługi praw Klienta wynikających z RODO, a Bank zobowiązany jest do jego rozpatrzenia
według poniższych zasad:
Klient może zgłosić wniosek do Banku w każdej chwili, poczynając od 25 maja 2018r.:
- Bank rozpatruje wniosek złożony przez Klienta Banku lub osobę działającą w jego imieniu:
- w ciągu miesiąca, licząc od dnia otrzymania żądania,
- w przypadku, gdy żądanie lub liczba żądań Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące; w terminie miesiąca od otrzymania żądania, Inspektor ochrony danych poinformuje Klienta listownie o przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyny opóźnienia,
- w przypadku niepodjęcia działań w związku z żądaniem Klienta, Inspektor ochrony danych niezwłocznie - najpóźniej w ciągu miesiąca od otrzymania żądania, poinformuje Klienta listownie o powodach niepodjęcia działań oraz możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
- Klient może złożyć wniosek z wykorzystaniem formularza opracowanego przez Bank. Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej Banku, w dedykowanej zakładce RODO www.bsstopnica.pl lub w placówkach sprzedażowych Banku. Wniosek Klienta powinien zawierać dane adresowe oraz rodzaj i szczegóły żądania.
- Klient może złożyć wypełniony wniosek w Oddziale i Centrali Banku.
- Oddział Banku realizuje wniosek Klienta w zakresie obowiązku informacyjnego (udziela informacji Klientowi), prawa do cofnięci zgody na cele marketingowe oraz prawa do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostałych praw Klienta, obsługę wniosku realizują dedykowani pracownicy Centrali banku.
- Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez bank żądania Klienta.
- Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez Bank. Informacja o trybie zgłaszania reklamacji dostępna jest na stronie internetowej Banku.
- W imieniu Banku Inspektor ochrony danych udziela Klientowi odpowiedzi na złożony wniosek na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie pierwszego wniosku. Jeżeli częstotliwość wniosków Klienta jest większa, niż jeden wniosek w ciągu trzech miesięcy, bank może pobrać opłatę, równą kosztom administracyjnym związanym z udzieleniem odpowiedzi.
- Właściwym dla Banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
- W przypadku pytań dotyczących wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem placówki sprzedażowej lub inspektorem ochrony danych pod adresem e-mail: iodbsstopnica@gmail.com
Administrator - Bank Spółdzielczy w Stopnicy
Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016r.)
Pobierz wniosek- realizacja praw klienta zgodnie z Rozporządzeniem 2016/679
http://bsstopnica.pl/images/bsstopnica/informacje/wniosekrodo.pdf